Pomoc zamiast medalu – startując w Chudym wspierasz lokalne dzieciaki!

BLB (1)

Wokół naszego pomysłu by zamienić medal na wsparcie dla lokalnych dzieciaków rozpętała się szeroka dyskusja. Jedni są niezadowoleni, innym jest przykro, a jeszcze inni wysyłają do nas maile, pisząc, że dobrze robimy. O tym dlaczego na Chudym nie będzie medalu na mecie dla wszystkich, którzy ukończą, możecie przeczytać więcej w artykule na bieganie.pl. Zapewniamy Was, że każde 10 zł od uczestnika zostanie wydane na dobry cel.

Jeszcze dziś nie zdradzimy Wam w szczegółach jak będzie ten cel wyglądał, dopinamy kilka kwestii, ale dowiecie się już wkrótce. Zgłosiliśmy się do młodej, działającej lokalnie ekipy z Rajczy i okolic, która może się pochwalić ciekawymi działaniami społecznymi w regionie. Dzięki nim powstała w Rajczy ścianka wspinaczkowa, odnawiają wiekowy szałas pasterski na zboczu Suchej Góry, zorganizowali kilka wyjazdów szkoleniowych dla młodych ludzi z okolic. W planach mają między innymi uruchomienie akcji „Czyste Beskidy”, w ramach której będą organizować sprzątanie w górach i edukować mieszkańców i turystów.

Zwróciliśmy się do dziewczyn i chłopaków z Młóckarni z pytaniem na co wydaliby 10 zł od każdego uczestnika Chudego Wawrzyńca, gdybyśmy zdecydowali się wesprzeć ich działalność. - Sam miałem czas buntu, wyjechałem za granicę, bo nie chciałem tu mieszkać – odpowiedział nam Szymon Waluś z Młóckarni. – A później wróciłem i stwierdziłem, że to fantastyczne miejsce, tylko nic się tu nie dzieje. Postanowiliśmy to zmienić. U nas jest mnóstwo dzieciaków, dla których mieszkanie w górach to piętno, bo oni tych gór nie znają. A do cywilizacji, jaką znają z TV – daleko. Nie wiedzą, że na szlaku jest naprawdę fajnie. Chcielibyśmy im to pokazać. Zrobić obóz wędrowny, zwłaszcza dla tych biedniejszych dzieciaków, których moglibyśmy jeszcze wesprzeć sprzętowo. Zabrać ich w góry, pokazać jak można tam spędzać czas, posiedzieć razem pod gwiazdami, nocować w schroniskach i pod gołym niebem. Ugotować coś razem na ognisku. Przygotować dla nich dodatkowe, terenowe zabawy.

Tyle możemy Wam zdradzić. My, jako organizatorzy Chudego, pięć lat temu stworzyliśmy trasę 50+ z myślą przede wszystkim o debiutantach w ultra. Po to by ludzie, którzy nie wierzą, że mogliby się zmierzyć z długim dystansem – mieli szansę spróbować i zarazić się naszą pasją. Pomysł by miłość do gór zaszczepiać już u podstaw i wyciągnąć dzieciaki w góry, bardzo przypadł nam do gustu. Beneficjentów programu poznacie na mecie Chudego Wawrzyńca. Mamy nadzieję, że uda nam się zrealizować plan w pełni i będą mogli się Wam pochwalić swoim wyczynem i podziękować za Wasze wsparcie.

A kim są ludzie, którzy zrealizują wspólnie z nami wymyślony projekt? Poznajcie ich:

Sciana_wspinaczkowa (1)

Towarzystwo Sportów Górskich Młóckarnia

Młóckarnia powstała w Rajczy, w sercu Beskidu Żywieckiego. Wokół nas nie działo się zbyt wiele ciekawych rzeczy, dlatego chcieliśmy ten stan zmienić. Na początku byliśmy nieformalną grupą, która dobrze się bawiła, odkrywając wspinaczkę skałkową. Później zainteresowaliśmy się innymi sportami: narciarstwem, snowboardem, slacklinem, czy kolarstwem górskim.

W 2011 r. wybudowaliśmy boulder (tzw. grzybek wspinaczkowy), a trzy lata później postaraliśmy się o tor rowerowy z przeszkodami typu Pumptrack, którym teraz się opiekujemy. Oba obiekty znajdują się na placu, na którym przez wiele lat działała stara maszyna do młócenia zboża, czyli właśnie młóckarnia. W tym niezwykle ważnym dla nas miejscu, organizujemy zarówno zawody wspinaczkowe, jak i rowerowe.

Chcąc podziałać bardziej formalnie w 2014 r., w kilkuosobowym składzie, założyliśmy stowarzyszenie. Dziś nasza grupa liczy 50 osób i wciąż przyświeca jej ta sama idea: dobrze spędzać czas tam, gdzie najbardziej lubimy, czyli w górach. Jednocześnie ważne są dla nas inne kwestie – pamięć o kulturze naszego regionu, tworzenie ciekawej oferty sportowej dla społeczności lokalnej i dbałość o naturę.

Jeden z naszych projektów – „Zróbmy S’hałas! – Alternatywne schroniska w górach” (rozpoczęty w 2014 r.) polega na tym, że odnawiamy wiekowy szałas pasterski na zboczach Suchej Góry (1040 m n.p.m.). Chcemy, żeby był on połączeniem tradycyjnej góralskiej ciesielki i nowatorskich technologii stosowanych w budownictwie naturalnym (zielony dach i piec rakietowy). Szałas jest dla ludzi gór i  ma działać na zasadzie: „Przyjdź, rozpal ognisko, obcuj z naturą, naładuj baterie.”

Dbamy też o to, by dzielić się i zarażać innych naszymi pasjami, dlatego dzięki naszym staraniom w 2013 r. w Rajczy powstała ściana wspinaczkowa. Te 100 metrów kwadratowych panelu daje nam możliwość prowadzenia regularnych treningów – niezależnie od warunków pogodowych. W naszej sekcji wspinaczkowej biorą udział ludzie w przedziale wiekowym – 6-58 lat. Staramy się zapewniać ciągłość spotkań i dostęp do najlepszego sprzętu wspinaczkowego, który każdy może wypożyczyć od naszego klubu. Posiadamy nie tylko kaski czy buty, ale także pełną asekurację i czekany techniczne oraz detektory lawinowe.

Zorganizowaliśmy kilka wyjazdów szkoleniowych (wspinaczka skałkowa, lodowa, szkolenia lawinowe), zarówno w Polsce, jak i za granicą, przy współpracy z zagranicznymi partnerami (Czechy, Słowacja). Odbiorcami tych działań w dużej mierze są młodzi ludzie z naszej okolicy, ale nie zamykamy się na nikogo z zewnątrz.

Wspólnie z takimi ekipami jak: KW Bielsko Biała, Centrum Wspinaczkowe Totem, Centrum Wspinaczkowe Primaroca i Strefa Wolności z Cieszyna, organizujemy cykl zawodów boulderingowych pod nazwą Beskidzka Liga Boulderowa. BLB to dobry sposób, żeby nie tylko podtrzymywać indywidualne, dobre wyniki w wspinaczce w okresie zimowym, ale przede wszystkim to świetna okazja, żeby zintegrować środowisko.

Nasze najświeższe plany, to uruchomienie cyklu wydarzeń pod hasłem „Czyste Beskidy”. Akcja ta ma na celu zwrócić uwagę na kwestie dotyczące ochrony przyrody. Będzie to sprzątnie gór oraz seria wydarzeń edukacyjnych dla okolicznych mieszkańców i turystów spędzających czas w górach.

Więcej szczegółów o naszych poczynaniach można znaleźć na Facebook’u www.facebook.com/mlockarnia lub na http://www.mlockarnia.org/

Mir˘w 2013-12-2

Zrobmy_S'halas (2)

Zrobmy_S'halas (4)

Partnerstwa merytoryczne

1. „Rozwój osobowości poprzez aktywność fizyczną- transgraniczna przygoda ze wspinaczką” – rok 2013

podczas trwania projektu zorganizowano 2 obozy wspinaczkowe dla młodzieży gimnazjalnej, w trakcie których członkowie TSGM zatrudnieni byli na stanowiskach: instruktor wspinaczki, opiekun grupy oraz koordynator projektu. Obozy podsumowano zorganizowaniem zawodów, podczas których także współpracowali członkowie TSGM (również jako wolontariusze).

1. „Climbing for all” -bezpieczeństwo i aktywność fizyczna w górach – budowa ścianki wspinaczkowej w Rajczy – lata 2013/2014

Rezultatem projektu jest m.in. wybudowanie ścianki wspinaczkowej w Rajczy, która stanowi innowacyjny obiekt sportowy na terenie całej Gminy i okolic (najbliższa ściana wspinaczkowa znajduje się w Bielsku-Białej, oddalonym o ok. 50 km od miejscowości). Na tej właśnie ścianie członkowie TSGM (z uprawnieniami instruktorów) regularnie prowadzili nieodpłatną sekcję wspinaczkową dla uczestników bez ograniczeń wiekowych (przedział ten wahał się od 6 do 58 lat).

1. „Ski Tourowa zima – Pump Trackowe Lato” – rok 2014

Powstał tor rowerowy z przeszkodami typu pumptrack. Członkowie Młockarni brali udział w wykonywaniu działań projektowych na zasadzie wolontariatu m.in. przy organizacji i przeprowadzeniu zawodów rowerowych, będących podsumowaniem przedsięwzięcia.

Projekty autorskie

1. „Zróbmy S’hałas! – alternatywne schroniska w górach” – rok 2014 do teraz

W ramach projektu, członkowie organizacji – na zasadzie wolontariatu – podjęli się zadania renowacji starego szałasu pasterskiego znajdującego się na zboczu Suchej Góry (1040 m n.m.p), w celu zachowania go ze względu na wartość kulturową i chęć stworzenia wyjątkowego obiektu turystycznego, położonego poza wytyczonym szlakiem.

1. „Just Pump It! – Puchar Południowej Polski”- lipiec 2015 r.

TSG Młóckarnia wraz z High Five Racing Team z Wegierskiej-Górki, zorganizowała w Rajczy pierwszy z trzech etapów zawodów rowerowych (pozostałe odbyły się w: Bielsku-Białej i Kalwarii Zebrzydowskiej).

1. Beskidzka Liga Boulderowa (2014/2015 – pierwsza edycja; 2015/2016 – dryga edycja). Współpraca przy organizacji cyklu zawodów boluderowych na różnych obiektach, pod nazwą Przy tworzeniu BLB, TSGM współpracuje z Klubem Wysokogórskim w Bielsku-Białej. Zawody odbywają się w pięciu obiektach wspinaczkowych: Boulder w Rajczy, Strefa Wolności w Cieszynie, a także Totem, Pakernia i Primaroca w Bielsku-Białej.